Symbol:
RF

Wydział:
Referat Finansowy

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014, poz.849 ze zm.),
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2015, poz. 613 ze zm.),
Uchwała NR XVI.105.2015 Rady Gminy Kotuń z dnia 30 listopada 2015r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Kotuń oraz zwolnień w tym podatku.


Opłaty:
Nie podlega opłacie skarbowej.

Termin odpowiedzi:
30 dni.

Jednostka odpowiadająca:
Referat Finansowy
Budynek B Urzędu Gminy, Pokój B2 i B3,
Nr tel. (25) 641-43-89 w 16, 24 , fax (25) 632-78-30
Godziny pracy: 8.00-16.00


Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach za pośrednictwem Wójta Gminy w Kotuniu w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie. Odwołanie wraz z aktami sprawy i stanowiskiem organu I instancji jest przesłane organowi odwoławczemu bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż 14 dni od dnia jego otrzymania chyba, że zasługuje na uwzględnienie w całości.

Uwagi:
1. Formularz do pobrania: Referat Finansowy - Budynek B Urzędu Gminy, Pokój B2 i B3 lub na stronie internetowej.
2. Osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości oraz jednoczenie w zakresie podatku rolnego lub podatku leśnego, dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie Gminy Kotuń, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym).
3. Łączne zobowiązanie pieniężne należne od przedmiotów opodatkowania stanowiących współwłasność lub znajdujących się w posiadaniu dwóch lub więcej osób fizycznych ustala się w odrębnej decyzji (nakazie płatniczym), który wystawia się na któregokolwiek z współwłaścicieli (posiadaczy).
4. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w trakcie roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy.
5. Obowiązek złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
6. Sposób zapłaty podatku:
- na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Kotuniu - Bank Spółdzielczy w Kałuszynie o/Kotuń
Nr: 83 9224 0007 0020 0006 2000 0020,
- u inkasentów, na których wyznaczono sołtysów poszczególnych sołectw,
- w kasie Urzędu Gminy.
Podatek płatny jest w ratach wynikających z decyzji organu podatkowego, w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada każdego roku podatkowego.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł. Podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.


Dokumenty
  • Osoby fizyczne są zobowiązane do złożenia informacji o posiadanych budynkach i gruntach, sporządzonej na formularzu obowiązującym w Gminie Kotuń (IN-1) w terminie 14 dni od dnia: - wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcia obowiązku podatkowego, - zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w roku podatkowym (w szczególności zmiany sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części).

  • Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.